« مام وطن | صفحه اول | کاسه توالت »
شاید من زیادی خوش بینم. اما وقتی میبینم که دولت جدید برای منحرف کردن افکار عمومی و بالابردن شانس مقبولیتش دو وزیر زن معرفی کرده بیشتر خوشحالم تا اینکه حرص بخورم از فرصت طلبیشان. وقتی دو وزیر زن داشته باشیم قاعدتا خیلی سخت تر میشود بعدها زن بودن وزرا را بهانه کرد برای رد صلاحیتشان. این راه را فعالین زنان باز کرده اند. اگر زنی هر چقدر "مرد سالار" میتواند دانشجوی دکترا باشد و نماینده مجلس بشود و انتخاب بشود و انتخاب بکند همه نتیجه تلاش یک عده برابر خواه است. و این برابر خواهان مخالفانشان را مجبور کرده اند به زبان آنها حرف بزند و خواسته های آنها را به عنوان افکار عمومی به رسمیت بشناسد. به نظر من این دستاورد کمی نیست.
مرتبط: وقتی کل کابینه از درجهی اعتبار ساقط است
خانم تاچر و زنانی که از مردان بدترند !
زیر پای وزرای زن را خالی نکنیم (هرچی من میخواستم بگم این آقا بهتر گفته)
انتخاب سه وزير زن در كابينه دهم از كجا به فكر احمدي نژاد خطور كرد؟
نگرانی بعضی محافظه کاران ایران از معرفی وزیران زن
زنان کابینه در خدمت زنان یا دولت؟
معرفی وزیران زن در مصاحبه با شادی صدر، پروین اردلان و زهره ارزنی؛ برای این دولت نمی توان هورا کشید
رضايت شوهران قبل از راي اعتماد مجلس



Comments
زنان رو به وسیله زنان راحت تر می شه سرکو ب کرد و خانه نشین.
تو بلاگ مسیح علی نژاد از خانم آجر لو نوشته شده . تو کتاب تاج خار مسیح هم از این نماینده اصول گرا نوشته .
بانو وحید دستجردی وقتی نماینده مجلس بود از طرح زنانه مردانه شدن بیمارستان ها و اینکه پزشک مرد نباید زنان را معاینه کند حمایت همه جانبه می کرد.
هنوزم صداش تو گوشمه: خانم های ما ، خانم های مومن ما از ما درخواست کردند که این طرح را به مجلس ببرید...
امیدوارم نظر شما درست از آب در بیاد ...
سمیرا | August 18, 2009 3:18 PM
نمی دونم موافقم یا مخالف...
البته منم فک می کنم استفاده از وزیر زن برای گمراهی مردم بوده و این یعنی مسئله ی زنان اینقدر مهم هست که اینطوری خودشون ازش استفاده می کنن...
ولی خب این موفقیته یا نه رو نمی دونم واقعا...ولی نقطه نظر شما برام خیلی جالب بود. بین بقیه ی نظرها، نظر جدیدی بود که جای فکر کردن داشت.
بهاره | August 18, 2009 4:03 PM
این می تونه نتیجه ی زحمات گروههای برابری خواه باشه، ولی در نهایت به ضرر همون گروهها تموم میشه. این وزرای زن از نردبانی که گروههای فعال زنان براشون ساختن بالا میرن و بعد نهایتن اون نردبون رو روی سر خود فعالان زنان دمر میکنند. یعنی به اصلاح و تصویب قوانینی کمک می کنند که زائل کردن زحمات چند ساله ی این گروههاست. من با حرف سمیرا موافقم که این زنها انتخاب میشن، چون به کمک زنها راحت تر می شه قوانین ضد زن رو تصویب کرد. برای همین کل حرکت یه گام به عقبه برای گروهای فعال زنان که حالا دشمنان جدیدتری پیدا می کنند و سنگها راحتتر سر راهشون انداخته میشه.
این ضرر اون قدر بزرگه که نقطه ی مثبتش که انتخاب یه وزیر زن برای اولین بار در جمهوری اسلامی باشه، در مقابلش به چشم نمی یاد.
سایه | August 18, 2009 4:24 PM
زنها هووی نامریی خودشون هستن.دشمنهای یک زن موفق همیشه از جنس خودش هستن.که چرا اون تونست و من نتونستم در حالی که میشد.حالا من نمیدونم این سه چار تا وزیر زن چیکار میخوان بکنن.امیدوارم وزیر باشن و زن باشن نه اینکه زن باشند و "زیر" باشند.
پریا | August 19, 2009 12:25 AM
خيلي مخالفم ..ترجيح ميدم همه كابينه مرد باشند اما زنان عوضي كه بسيار مخرب تر از بسياري از مردان هستند در هيچ سمتي قرار نگيرند ....
Noonoosh | August 19, 2009 12:43 AM
من نمیفهمم...برابری یعنی برابری فرصت اما فقط برای آن دسته زنها که با ما موافقند؟ مردهای طرفدار حقوق زنان مگر در این دولت جا دارند که توقع دارید یکهو آدمی مثل شادی صدر را وزیر کنند؟ یکی را انتخاب کرده اند عین خودشان. با تفکر خودشان هم میخواند...مملکت را هم قرار است عین خودشان اداره کند.
برابری یعنی برابری فرصتها. به نظر من وزیر زن داشتن یعنی اینکه اگر پس فردا دنیا چرخید و دولتی همسو با خواسته های فعالین مدنی سر کار آمد میتواند اگر زنی را خواست وزیر کند بکند...اگر زنها در عرصه های مختلف نیروی کار حضور داشته باشند میتوانند تازه این فرصت را پیدا کنند که مثل مردها بعضی مواقع عوضی باشند و بعضی مواقع آدم حسابی.
anar | August 19, 2009 12:53 AM
سایه و سمیرا: روی چه اصلی میگین به کمک زنها راحت تر میشه قوانین ضد زن رو تصویب کرد؟
anar | August 19, 2009 12:56 AM
من مثالهاشو توی یه پست نوشتم. سمیرا هم همین جا مثال زده.
بحث خوبیه در کل.
من اینو هم نمی فهمم که چرا وزیر زن داشتن، حتی در یه دولت مدنی می تونه خیلی اتفاق خوبی باشه. چون معتقدم داستان مطالبات زنان از داستان زنهای سیاستمدار و قدرتمند جداست و صرف وجود زن وزیر و وکیل در هر دولتی هم که باشه نشونه ی استقلال زنهای اون کشور و دسترسی به مطالباتشون نیست.
سایه | August 19, 2009 2:12 AM
انار جون صرف اینکه جنسیت یه وزیر زن باشه به این معنی نیست که خانمها به موقعیت تازهای دست پیدا کردن. من با سایه موافقم. کافیه به چهار تا مصاحبهی این خانمها رجوع کنی! به نظر تو اگه وزیر مرد از حقوق زنها دفاع کنه بهتره یا وزیر زنی که باعث میشه خانمها در حقوق اجتماعیشون پسرفت کنن؟
ناتالي | August 19, 2009 6:09 AM
من با انار موافقم. داشتن وزیر زن در ایران تا به حال یه تابوی بزرگ بوده. حالا که این تابو شکسته بشه دیگه تا ابد شکسته.
اینم درسته که این خانم ها به دنبال حقوق زنان نیستند و گامی در این جهت بر نمی دارند. خب مردان کابینه ی احمدی نژاد هم همین طورند. حالا اینکه اینها از مزدان شدید ترند یا نه را باید دید.
سانی | August 19, 2009 8:15 AM
ناتالی مقایسه ای که تو میکنی محل اعراب نداره برای اینکه داره اتفاق نمیفته. ما انتخابمون این نبوده که یک مرد طرفدار حقوق زن بیاریم یا یک زن ضد حقوق زن. انتخاب بین یک مرد ضد برابرای و یک زن ضد برابری بوده. من در این شرایط زن رو انتخاب میکنم به دلیل اینکه حتی اگر خودش شعور فهم این رو نداشته باشه که "حقوق زنان" باعث شده به وزارت برسه خود نفس حضور زن در رده هایی مثل وزارت و در جلسه هیئت دولت سقف شیشه ای بوده که اگر شکسته بشه راه پیشرفت باز میشه.
anar | August 19, 2009 11:01 AM
سایه, حضور زنها در سیاست نشانه استقلال کامل زنها در مملکت نیست اما عدم حضورشون قطعا نتیجه عدم استقلالشونه. علاوه بر این حضور زنها در هر مرحله ای لازمه برای اینکه نشون میده زن میشه در این مرحله مدیریت کنه و مرزهای ذهنی رو میشکنه. چه برای مردهایی که عادت ندارند زنها رو هم ردیف خودشون در پستهای "مردانه" ببینند و هم برای زنهای جوانی که جاه طلبند اما به خودشون اجازه نمیدادند سقف جاه طلبیشون در زندگی به اونجا برسه. اینکه دختری در مدرسه الان فکر کنه یک روزی بخواد وزیر بشه و فکر کنه که شدنیه خیلی ارزشمنده. اینجوری نیست که حتما بشه اما حداقل مشکلاتش میشه مثل پسر کنار دستیش که حالا باید عقیدتی سیاسی هم رنگ بشه اما اگر مشکلش فقط این باشه و مشکل اضافه زن بودن نباشه این به نظر من پیشرفته.
anar | August 19, 2009 11:06 AM
داستان برای زنهای جوان جاه طلب و دخترهایی که دلشون می خواد وزیر بشن اینجوری عوض نمی شه، چون مشکل فقط عقیدتی نیست. هنوز هم مشکل اینجا زن بودنه. لازمه ی وزیر و وکیل شدن برای زنان در جوامع غیر دموکراتیک ارتباط خانوادگی داشتن با مردهای قدرتمنده. رجوع کن به همین وزرای معرفی شده و تک تک زنهای منصوب شده در جمهوری اسلامی و حتی دوره ی شاه که همیشه همسر/ خواهر/ دختر یک سیاستمدار مرد بوده اند.
مسیر پیش روی دختری که می خواد وزیر بشه و از خانواده ی سیاستمدار نیست فقط در صورتی عوض می شه که مناسبات دموکراتیک در جامعه برقرار شده باشه. اون وقت به طور طبیعی و از مسیر درست زنها می تونند به وزیر شدن فکر کنند و لازمه اش وجود وزیر زن دکوری نیست.
sayeh | August 19, 2009 12:35 PM
در ممالک غیر دموکراتیک اکثر آدمها بر اساس رابطه و نه ضابطه بالا میرند. در مورد زنها این وضع صد در صد بدتره اما اینجوری نیست که فقط خاص زنها باشه. حتی در جوامع دموکراتیک تر امروزی هم هنوز زنهای کمی که در نردبان سیاست بالا میرند خیلی هاشون با ارتباطات شخصی بالا میرند. وقتی زنی وزیر بشه خیلی سخت تر میشه به چندتا آدم با کفایت بعدی نه گفت...خیلی سخت تر میشه دین رو بهانه نفی فرصت از زنهای بعدی کرد. وقتی دری که مدتها بسته بوده باز بشه مسلما نسلهای اولی که سر کار میرند فرصت طلب تر ها هستند که با ضد و بند میان اما به مرور زنهای بیشتری به خودشون اجازه میدند این حق رو طلب کنند و برای طلبشون مثال دارند.
در این دولت وزرا دکوری هستند. چه زن و چه مرد. نمیفهمم چرا فقط برای زنها دکوری بودن مهمه.
anar | August 19, 2009 12:55 PM
انار جون متوجه شدم از چه ديدگاهي داري صحبت ميكني. اما ديدگاه شخصي من كماكان همونه. باور كن شنيدن بعضي اظهارنظرها از يه مرد خيلي راحتتره. چون منافعش رو تامين ميكنه. اما شنيدن همون حرفها از يه زن واقعن اعصاب و روان آدمو داغون ميكنه. خيلي سخته انار كه يه زن بياد و بگه اقايون براي ازدواج دوم يا موقت نيازي به اجازه زن اول ندارن!
ناتالي | August 19, 2009 3:54 PM
ناتالی فکر نمیکنی این دقیقا همون نگاه جنسیته که ازش فراری هستیم؟ یعنی از زنی فقط و فقط به صرف زن بودنش توقع داریم "آدم حسابی تر" و "فهمیده تر" باشه. آدمی که بسته بار اومده باشه بسته فکر میکنه. زن و مرد نداره. مردان "مردسالار" رو مادران و پدران "مرد سالار" بار میارند و همسران "مرد سالار" بهشون اجازه جولان میدند. همه این عناصر با هم وجود دارند...اگه به یک مرد اجازه میدیم مزخرف بگه باید به یک زن هم عرصه بدیم که مزخرف بگه...باید که هردو در عرصه های مدیریت بالا وجود داشته باشند. اتفاقا شاید بد نباشه اینجوری توی ذهن خودمون هم از زنها تقدس زدایی میشه. به صرف زن بودن ازش توقع اضافه نداریم. حالا ایشالا یه زمانی هم میاد که میتونیم مردان و زنانی رو داشته باشیم که کلا مزخرف نگند.
anar | August 19, 2009 6:45 PM
به نظر من وقتی زنی درباره خانه نشینی و صیغه و ... حرف می زنه دیگران - به ویژه اینکه طرف وزیر ، وکیل و نماینده مجلس باشه حرفشون بیشتر خریدار داره و مردهای دیگر به صرف اینکه اون زنه و ا زاحوالات زن ها بیشتر خبر داره رو حرفش حساب می کنن و مانور می دن و از حرف و عقیده اش استفاده یا سواستفاده می کنن.
تو پستو های خانه ها ، تو مدارس دخترانه این زن ها هستند که قدرت رو دارند. کی به ما امر و نهی می کرد و کودکی و جوانی و شادابی ما رو نابود کرد؟ همین خانم مدیرها و خانم پرورشی ها و ...
واسه همین می گم می شه راحت تر سرکوبشون کرد.
در مورد این کامنت آخر شما که نوشته بودن نگاه جنسیتی. ببینید ایده آلش اینه که کسی نیاد بالا که مزخرف بگه. حالا چون یه مرد مزخرف می گه قرار نیست طرفدار دموکراسی بشیم که یه زن هم مزخرف بگه! به نظرم این که شما گفتین میشه نگاه جنسیتی.
من فکر می کنم این که خیلی ها نسبت به این زن ها منتقد هستن خودش یه تقدس زدایی هست. من مخالف نماینده و وزیر و وکیلی هستم که طرفدار خانه نشینی من و صیغه و ... هست. چه زن و چه مرد.
سمیرا | August 19, 2009 11:19 PM
خوب من فکر میکنم تفاوت اصلی دید من با دید سمیرا یا سایه اینه که به چه فاکتوری بیشتر اهمیت میدیم. من به فاکتور عرف و فرهنگ ایرانی بیشتر اهمیت میدم تا تصویب چندتا قانون جدید که صادقانه فکر میکنم اکثرشون به فکر خود مردها هم میرسیده. قبول دارم که توجیه یک قانون ضد زن از دهن یک زن ممکنه ساده تر باشه اما فکر نمیکنم کسی خیلی قبلا منتظر تایید و توجیه زنها برای سرکوبشون بوده...." من مخالف نماینده و وزیر و وکیلی هستم که طرفدار خانه نشینی من و صیغه و ... هست. چه زن و چه مرد. "....منم همینطور. اما فعلا چنین انتخابی نداریم و بحث روی شرایط فعلیه. سئوال اینه که از بین دو آدم بی کفایت و ضد زن قراره یکی وزیر بشه. یکی زنه, یکی مرده...ترجیح با کدومه. به نظر من ترجیح با زنه.
anar | August 20, 2009 12:18 AM
وزیر زن میتونه تو پیشبرد حقوق زنان موثر باشه اگه خودش جز گروهک فاطی کوماندو ها نباشه!
هویج | August 20, 2009 3:27 AM
با این کامنت آخری این به ذهن من رسید که اگر با این توجیه که رجل سیاسی دیگر در ایران منحصر به مردا نمی شه یا اینکه زیر پای این خانم ها را خالی نکنیم - به قضیه نگاه کنیم می تونیم بگیم فاطی کماندوها ( ورژن سیاسی شون دیگرشون همین سه وزیر هستن) خوبه باشن چون فقط مردا که نباید کتک کاری کنن!
من و شما نماینده مجلس نیستیم در نهایت رای ما مهم نیست در شرایط فعلی.
اما به نظرم اصلا خوشحالی نداره که وزیرامون زن باشه ، بیشتر می ترسم و نگرانم که چه قانون هایی باید تصویب بشه و چه بر سرمون باید بیاد ...
سمیرا | August 20, 2009 4:13 AM
از 3 تا دید میشه به این قضیه نگاه کرد:
1- هدف از انتخاب وزیر زن چی بوده؟
2- این وزیران پیشنهادی چه سابقه و دیدگاهی دارند؟
3- فارغ ار دو سوال بالا، نفس انتخاب وزیر زن خوبه یا بد؟
جواب من به سوال سوم اینه که این یک سدی را برای زنان ایرانی می شکنه و همین صرفا اتفاق خوبیه.
سانی | August 20, 2009 8:53 AM
به سایه و سمیرا:
طرح هایی مثل جداسازی کلاسهای دختر و پسرها نهایتا به چه نتیجه ای رسید؟ نتیجه این شد که خانواده هایی که قبلا به دخترانشون اجازه دانشگاه رفتن نمی دادند، حالا دخترهاشون را فرستادند دانشگاه. این دخترها اجازه پیدا کردند که بیشتر توی جامعه وارد بشوند و خیلی ها شون هم به "پستو" بر نگشتند.
نه اینکه من از جداسازی کلاسهای دختر و پسرها و امثالهم دفاع کنم، حرفم اینه که نتایج نهایی یه سیاست می تونه عکس هدف اولیه اش باشه.
سانی | August 20, 2009 9:09 AM
سانی تو داری بر اساس آمار حرف می زنی؟
چند درصد خانواده ها نمی گذاشتند دخترهاشون برن دانشگاه؟؟؟ اون هم دانشگاهی که ملت با حجاب اسلامی کامل و تحت نظر حراست دانشگاه می رفتند و محل نشستن شون از پسرها جدا بود؟
تا اونجا که من می دونم از قبل از طرح جداسازی جنسیتی دخترهای خانواده های مذهبی با حجاب کامل راحت به دانشگاه رفت و آمد می کردند و این طرح تاثیری در افزایش دخترهای دانشجو نداشته. ضمن این که این طرح اصولن سراسری نبوده و در دانشگاههای دولتی اجرا نشده.
دارم می گم این درصدی که ازشون حرف می زنی اون قدر کم هستند که این سودی که تو ازش حرف می زنی(به پستو برنگشتن دخترها) سود ناچیزیه در برابر ضرر و هزینه ی مالی و زمانی که طرح جداسازی برای دانشجوها داشته. اصلن شاید مشکل همین جا باشه که ما حق نداریم بچسبیم به سودهای ناچیز و چشممون رو به روی ضررهای بزرگ ببندیم.
sayeh | August 20, 2009 10:53 AM
کاملا مخالفم. اتفاقا این کار لطمه بسیار بزرگی برای زنان خواهد بود. اول از همه باید بگم که مشکل جنسیت فیزیکی افراد نیست بلکه در تفکرات آنهاست. مسلما حضور یک مرد که حداقل علاقه ای به دنبال کردن طرحهای عجیب و غریب ضد زن ندارد و فقط در حوزه سیاست یا دیگر کارهای خودش سرگرم است، بسیار بهتر از حضور زنی با تفکرات مردسالارانه شدید است که میخواهد آن تفکرات را در جامعه پیاده کند.
1- وزیر زنی که در مجلس کاملا موافق لایحه حمایت!!! از خانواده بوده یا وزیر زنی که مدافع طرح تفکیک جنسیتی در اماکن عمومی نظیر دانشگاه و بیمارستان است، چه کمکی می تواند به زنان بکند، جز اینکه مردان هم میگویند آهان ببینید اینها هم خودشان از این طرحها دفاع میکنند و بنابرین اکثریت یا جمع بزرگی از زنان این خواسته ها را دارند و بنابرین از دیدگاه زنانه هم این کارها خوب است، پس بریم اجراش کنیم.
2- وزریر زنی که مانند سایر وزرای مرد در کار خودش ناموفق باشد، بیشتر زیر ذره بین جامعه مردسالار قرار میگیرد و تمام ناکامیهای او به مساله جنسیتش بر خواهد گشت و این امر می تواند کل بحث ورود زنان به عرصه های مدیریتی رو تا مدتهای مدیدی به تعویق بیندازد. بنابرین اگر قرار باشد در کشور مدیر زنی داشته باشیم بخصوص در سطح وزیر، این وزیر باید سطح کارآمدیش در مقایسه با همکاران مردش بیشتر باید تا عدم موفقیتش نتواند دستمایه تمایلات مردسالارانه جامعه قرار گیرد.
جام طلا | August 20, 2009 11:06 AM
سایه، منظورم کل قضیه اسلامی شدن دانشگاه ها بعد از انقلاب بود. دقیقا همین حجاب اسلامی و حراست و این حرفها باعث شد خیلی ها بگذارند دخترهاشون بیان دانشگاه. همون خانواده هایی که نمی خواستند دخترشون سر باز و با مینی ژوپ بره دانشگاه. عده شون هم کم نیست.
حالا جدا کردن کلاسهای دختر و پسرها نقش خاصی در این قضیه نداشته، چون اصلا هیچ وقت درست و حسابی اجرا نشد و همون حجاب اسلامی و حراست از نظر خیلی از خانواده ها کافی بود.
من فکر نمی کنم این سود کمی بوده. بازم میگم من از این دفاع نمی کنم و نمی گم که بهترین راه حل آوردن دخترهای خانواده های سنتی به جامعه همین راه بوده و لاغیر. حرفم اینه که هدف از معرفی این وزرای زن هر چی که هست: انحراف افکار عمومی، ژست یا هر چیز دیگه نتیجه ی نهاییش اینه که یکی از خودشون داره این تابو را می شکنه. و شکستن این تابو خوبه.
سانی | August 20, 2009 11:48 AM
جام طلا
در مورد دلیل اولت من و تو سر این توافق نداریم که به نظر من نفس حضور زن و شکوندن کلیشه های اجتماعی در جامعه ای که از حضور زن به بهانه احساساتی بودن جلوگیری میکنه مهمه. همینکه یه عده مرد مجبور بشن از یه زن نظر بخوان و از یه زن دستور بگیرن و در رده های بالا همینجوری سیبیل پارتی نشینند دور هم برای زنها تصمیم بگیرند مهمه. همینکه عادت کنند دست و پاشون رو جمع کنند و حداقل ظاهری به حضور زن احترام بگذارند مهمه. فرهنگ این مردها رو به زور هم که شده و به ظاهر هم که شده تعدیل کردن برای من مهمه. و اینکه من اعتقاد دارم که نقش الگو رو نباید دست کم گرفت. برای دختری هم فکر این وزرا اینها الگو میتونند باشند برای اینکه بخواد در سطح اونا باشه و برای کسی مخالفشون میتونند انگیزه باشند که برسه و بهتر کار کنه.
در مورد دلیل دومت...حرفت درسته که اگر زنی خطا کنه بیشتر به چشم میاد...دقیقا به همین دلیله که من اعتقاد دارم حضور زنها هرچی بیشتر باشه بهتره. اگر بخواهیم اینجوری که تو گفتی فکر کنیم حرفه وزارت که هیچی خیلی از زنها طرف حرفه مهندسی هم نباید برند چون الان در حال حاضر اکثر مردها از اکثر زنها بهترند. ریاضی دان هم نباید بشند, راننده اتوبوس هم نشند, آتش نشان هم نشند, دکتر دندان پزشک هم نشند...این منطق کمال گرایی به نظر من دست و پای زنها رو میبنده.
anar | August 20, 2009 11:56 AM
سمیرا: به نظر نفس حضور زن در نیروهای پلیس خوبه. این که از نیروهای پلیس برای سرکوب عقیدتی و پوششی زنها استفاده میکنند بده. این دوتا مساله جدا از همه.
anar | August 20, 2009 12:53 PM
خوب نفس حضور زن در کابینه دولت خوبه اما از این حضور برای سرکوب عقیدتی و ... استفاده می شه!
همانطور که شما گفتین ما از دو دید به قضیه نگاه می کنیم. از دید شما این که ببینن ازیه زن می شه دستور گرفت خوبه. من می گم نه! اصلا فرقی نمی کنه .
مگه تو کشورهای جهان سومی مثل پاکستان که بی نظیر بوتو رو داشتن نظر مردم خیلی فرق کرده ؟ یا همین هند که ایندیرا گاندی رو داشتن ، رو دید مردم هند نسبت به زن ها تاثیر گذاشت؟
من از آینده شوم تزی که اینها برایمون رقم می زنن می ترسم ...
من این ها را مخالف حقوق زنان می بینم. همین برای اینکه مخالف حضورشون باشم کافیه.
سمیرا | August 20, 2009 1:19 PM
نفس حصور زن در کابینه چرا خوبه؟ من این رو نمی فههم. فکر نمی کنید این خودش یک دیدگاه ضد زنه. چون زنی و به کابینه رفتی کافیه . لازم نیست شایستگی لازم داشته باشی. البته این حرف کاملا ابسترکت بود در مورد کابینه احمدی که از بیخ خرابه زیاد صدق نمی کنه . به هرحال من از دید دیگه این موضوع رو نوشتم
http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/note.php?note_id=139415390784&ref=nf
mahi | August 20, 2009 3:43 PM
ماهی, لینکت میره صفحه اول فیس بوک.
نه دید ضد زن نیست. من نگفتم کافیه. نگفتم چون زنه وزیر خوبیه. نگفتم زن بودنش باعث میشه وضع زنها بهتر میشه. فقط گفتم اگر قراره چندتا بی کفایت انتخاب کنیم باز بهتره جنسیت ملاک تبعیض نباشه. چندتا زن بی کفایت باشند و چندتا مرد بی کفایت. حرفت مثل این میمونه که بگیم یکی میخواد حضور زنها در نیروی کار از 12% بره بالا حرفش ضد زنه.
anar | August 20, 2009 3:56 PM
اینجا کپی اش کردم. حرفتو می فهمم. اما کاش این انتخاب به خاظر ار بین رفتن نگاه ضد تیعیضی بود (حداقل در حد خود احمدی و دور وبرش) من می گم نیست . چون این مرد دروغ زیاد میگه. یادته می گفت مگه مشکل ما موی زنها اس و بدترین برخوردهای امنیتی رو با جوونها کرد یعنی یک ابسیلو ن بهتر نشد که بدتر شد.
زنان وزیر کابینه احمدی نژاد از جنس سیب زمینی ها(رشوه های) قبل از انتخابات
حتی اگر از دیدگاههای مردسالارانه این زنان با عذر شبیه بودن به بقیه سیاستمداران حکومتی صرفنظر کنیم به همان علتی که داد می زدیم این سیب زمینی ها همیشگی نیست و این بابا اقتصاد را نابود کرده و فردا دیگر سیب زمینی نخواهد بود می گوییم صرف بالا رفتن این زنان به معنی این نیست که در دولت بعدی یا بعد ترها زنها فرصت برابری با مردان خواهندداشت. اگر آن زمان احمدی نژاد میخواست قشر کم در آمد را به دلایل نادرست همراه خود کند حالا به جنبش زنان ایران حمله کرده است. به شخصه هر وقت یک قانون کوچک از قوانین ضد زن ایران حذف شد به دست هر کسی ، خوش بین خواهم بود اما زن بودن حتی همه کابینه نشان از نوری کم سو نیست بیشتر نشان از رذالت سیاستمدارانی دارد که از انجام هیچ عملی روگردان نیستند. خبرهای شکنجه و تجاوز به زندانی ها را ببینیم و با این شو کابینه مقایسه کنیم وسعت رذالت تهوع اور است
mahi | August 20, 2009 6:01 PM
نه. منم نمیگم آقای احمدی نژاد به این نتیجه رسیده که باید به زنها دید ضد تبعیضی داشته باشه. یا میخواد وضع زنها رو بهتر کنه یا داره با نیتی غیر از باج دادن و تزویر وزیر زن معرفی میکنه. فقط من به نتیجه دراز مدت این انتخاب از سر اجبار خوش بین تر هستم تا بقیه.
anar | August 20, 2009 7:08 PM
اینا همش بازیه، نه واسه اینکه این خانومها خودشون از 100 تا مرد بدترن. بخاطر اینکه تا وقتی تفکر عوض نشه چیزی عوض نمیشه. انار خانوم مطمئنم که شما دیشب صحبتهای رئیسجمهور رو در مورد انتخاب وزرا و علیالخصوص وزرای زن نشنیدی...
ای بابا اگه این کامنت ارسال شد!!!
سامی | August 21, 2009 8:01 AM
b nazare man bara in zan entekhab karde k rah khore harfe zur shnidaneshun bishtar bashe...ahmadinejad faghat mikhad un rayis bashe
t | August 21, 2009 10:47 AM
من مگه گفتم احمدی نژاد به نیت پیشرفت زنان و حضور زنان و بهبود حقوق زنان رفته وزیر زن انتخاب کرده؟ یا مگر گفتم با حضور این زنان قراره ماها مدافع سفت و سخت در کابینه پیدا کنیم؟
من فقط گفتم قدیم مانعی بود به نام زن بودن...اینکه اگر به جای یک عضو شریف چیز دیگه داشتی نه در برنامه انتخاب اصلح جا داشتی نه در برنامه انتخاب ملیجک. اصلا ما جا نداشتیم. مثل اینکه یادمان رفته اصلا حضور نداشتیم...نه در هیچ شکلی, نه در هیچ فرمی. کمک نماینده زن هم لازم نداشتند برای این همه گلی که به سرمان زده اند. حالا سی سال طرفداران حقوق زن فشار آورده اند, از این طرف اینها مقاومت کرده اند, الان هم ×مجبور× شده اند برای ارضای افکار عمومی سه تا وزیر زن معرفی کنند. به همان صورتی که مجبور شدند به زنها حق رای بدهند, به زنها حق تحصیل بدهند, به زنها حق درس خواندن در رشته های مردانه بدهند, به زنها اجازه بدهند نقشهای مختلفی به جز مادر و همسر را بر عهده بگیرند...من هیچ وقت نگفتم این قدم بلندی اش به اندازه ایده آل منه اما به نظر من قدم مهمیه و دقیقا نتیجه تلاشهای اون آدمهایی که حکومتی رو مجبور کردند علی رغم تعصباتش تحملشون کنه و بهشون باج بده....فعالین زنها رو میگم...به نظر من چندتا زن بی کفایت و چندتا مرد بی کفایت از یه عده مرد بی کفایت بهتره...وقتی قراره یک کابینه پر از وزیر خوش رقص انتخاب کنند بگذار چندتاشون هم زن باشند....من نمیفهمم چرا بی کفایت بودن و متعصب بودن فقط برای زنها عیبه. مردهای دور شما وقتی آقای کردان اون فضاحت رو بار آورد احساس کردن آبروشون رفت؟ احساس کردن جنس مرد زیر سئوال رفت؟ خیلی بعید میدونم. حداقل خودمون دیگه به این تفکر دامن نزنیم.
به نظر من اصلا مهم نیست که احمدی نژاد با چه نیتی چندتا وزیر زن معرفی کرده چون اصولا وزرای مردش هم, و خودش هم روی همه کاردانی مملکت داری ندارند. اگه میخواد خودش کارشناس ارشد باشه پس براش فرقی نمیکنه که زن وزیر باشه یا مرد یا موجود فضایی. اما برای من فرق میکنه که زن در جامعه در هر شانی حضور داشته باشه.
anar | August 21, 2009 11:51 AM
سامی ویدیوی "هلو" رو دیدم که راجع به خانوم دستجردی هم توش صحبت شد اما بقیه اش رو ندیدم. اگه لینکش رو داری بفرست نگاه میکنم.
کامنتها رو کمی طول میکشه تا بجسبونه اما اگر چند بار کلیک کنی اونوقت دو سه بار میشه.
anar | August 21, 2009 11:58 AM
به نظر منم اصلا چیزامیدوار کننده ای نیست.یعنی اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که اینها صرفه نظر از ریش وسیبیل هیچ فرقی با مردها ندارند واز اونجایی که قراره دم به دقیقه وزیر عوض شه خواستن کمی دلخوش کنک به من وشما بدن.اینقدر تو مدرسه ودانشگاه وهمایش ازین خانم مدیر نماینده مجلس همسر خواهر مادر آدم گنده ها دیدیم که بفهمیم بیشتر فاطی کماندوی شعار بده هستند وفرصت طلب تا احیا کننده حقوق زنان
آزی | August 21, 2009 3:35 PM
همین خانم محیط زیست که الان اسمش یادم نمیاد چند وقت پیش سر جریان آلوده گی هوا یک مصاحبه تلفنی داشت با کامران نجف زاده در بیست وسی یعنی تو ندید متوجه می شدی که این خانم ازاون ور خط چادرو بسته کمرش صحبت می کنه که در مقابل یک انتقاد به جای یک رفتار سیاستمدارانه توجیه کننده چطوری پرید به طرف وجیغ جیغ........ناامید کننده وآبرو بر ومتاثر کننده بود بسیار
آزی | August 21, 2009 3:39 PM
به نظرم برای این که حرف انار رو بفهمیم بیایم فرض کنیم که یه رئیس جمهور عاقلی این وسط داریم بعد این ادم عاقل اومده 3 تا زن با شعور و تحصیلکرده و کار کشته رو گذاشته توی سمت وزارت ... خب حالا حالش رو بببرید ...
Zi zi | August 22, 2009 5:46 AM
به نظرم برای این که حرف انار رو بفهمیم بیایم فرض کنیم که یه رئیس جمهور عاقلی این وسط داریم بعد این ادم عاقل اومده 3 تا زن با شعور و تحصیلکرده و کار کشته رو گذاشته توی سمت وزارت ... خب حالا حالش رو بببرید ...
Zi zi | August 22, 2009 5:50 AM
تو اين شرايط انتخاب اين سه خانوم چيزي جز تلاش براي تلطيف فضا به نفع كودتاچيان نيست...اون هم زناني كه بيشتر از مردان هم مسلكشان خواهان سركوب زنان هستند...اصلا خوشايند نيست! پيشرفت زنان ايران رو كف خيابانها و توي جامعه بايد ديد نه بصورت يك ويترين نمايشي در كابينه كسي كه عموما خودش تصميم مي گيرد و وزرايش تزييني هستند!
آريس | August 22, 2009 7:49 AM
سلام انار خانوم
دلم می خواد توی گروهتون عضو بشم...ایمیل هم زدم.... فقط منو در یافتن جایی که بتونم کالری غذا ها رو پیدا کنم کمک کنید... ممنونم
ثمانه | August 22, 2009 10:08 AM
سلام انار خانوم
دلم می خواد توی گروهتون عضو بشم...ایمیل هم زدم.... فقط منو در یافتن جایی که بتونم کالری غذا ها رو پیدا کنم کمک کنید... ممنونم
ثمانه | August 22, 2009 10:08 AM
انار من نکته ات رو گرفتم. اینطوری جمع بندی می کنم: می گی باعث خوش وقتیه که فشار زنان انقدر زیاد شده که حتی ا.ن هم برای کسب مشروعیت دست به دامن انتخاب وزرای زن می شه. یا به قولی با ادبیات خودمون سعی می کنه صحبت کنه. قبول دارم.مثال بارزش برای من وقتی بود که تو دادگاه به ابطحی گفته بودن بگه: کلمات قشنگی مثل دموکراسی و حقوق بشر (دقیق یادم نمیاد). همینکه فشار ها باعث شده "دموکراسی" و "حقوق بشر" قشنگ بشه یه دستاورد مثبته.
اما از اون طرف انتخاب وزرای زن نمود بیرونیه فشار جامعه زنانه و نه اینکه محموت بخواد کار مثبتی کرده باشه. فکر کنم همه سر این توافق داریم.
بحث اینجاست که اینکه خروجی مثبت فعالیتهای ما در ادامه خودش پیامدهای مثبتی داشته باشه قابل تضمین نیست. به عبارتی اگرچه انتخاب وزرای زن به عنوان یک پذیرش و یک عقب نشینی حکومتی مثبت محسوب می شه ولی سود انتخاب این وزرا ممکنه جلوتر از این گام اول نره و صرف این انتخاب لزوما دلیلی بر ایجاد و تداوم یک اثر مثبت بر جنبش زنان نیست.
ترنم | August 22, 2009 10:09 AM
زی زی جان دقیقا حرف منه. ترنم جان خیبی خوب جمع بندی کردی. دقیقا منظورم همینه. منم میدونم که متاسفانه ممکنه پایدار نباشه اما امیدوارم این سه زن حداقل یکیشون از مجلس رای اعتماد بیاره برای اینکه این دولت نتونه از خودش رفع تکلیف کنه و از اون مهمتر وقتی زمانش برسه یک آدم باصلاحیت بیارن یک مثال مستدل و محکم برای چانه زنی باشه. امیدوارم حداقل یکیشون رای بیاره.
anar | August 22, 2009 6:59 PM
این دقیقا اون بخشی از فرهنگه که به نظر من خوبه با انتخاب این وزرا تکونی بخوره. اینجا کپی میکنم چون بیبیسی فارسی برای یه عده فیلتره:
نگرانی بعضی محافظه کاران ایران از معرفی وزیران زن
anar | August 22, 2009 7:19 PM
انار جون در این رابطه پیشنهاد می کنم این مقاله جالب رو بخوونی از دو تا آدم متخصص دقیقا به همین موضوع اشاره می کنه:
http://rokhdaad.com/spip.php?article269
آريس | August 22, 2009 7:47 PM
راستی یه چیز دیگه به نظرم رسید. اینکه این خانومها قبول کردن برای وزارت پیشنهاد بشن نشون می ده که زن بودنشون رو دلیلی بر وزیر نشدنشون نمی بینن. بنابراین اگه مجلس به این خاطر بهشون رای نده می تونیم امیدوار باشیم این کار بخش مردسالار مجلس، امثال فاطمه آجرلو رو به جهبه فمنیستی نزدیک کنه(:
ترنم | August 23, 2009 12:24 AM
من کلا کاری به وزیرهای زن و لیاقت وزیرهای جناب ا.ن ندارم.
ولی خب یه مطلبی می خوام بگم که ایشون کلا بحث تخصص و تجربه و سوابق کاری و مدیریتی رو بردند زیر سئوال و اگه کسی هم ایرادی بهشون بگیره خیلی راحت تفسیرش می کنه.
آخه بابا جون مگه کابینه خاله بازیه که امروز من نقش دایی رو بازی کردم فردا نقش خاله رو بازی کنم تا خسته نشم و برام تنوع باشه.
آخه ممکنه که وزیر بازرگانی بعد 4 سال بشه وزیر نفت
خب اگه اینهمه شایسته است تو همون وزارت خونه ای که تخصصش رو داره بمونه.
یعنی چی؟؟؟؟؟
فکر کنید چقدر خنده دار میشه تو یه کارخونه کوچیک رئیس تدارکات و بازرگانی بشه مدیر تولید یا رئیس تعمیرات.
در این ابعاد کوچیک جوکه چه برسه در حد و اندازه های یه کشور.
نسیم | August 23, 2009 8:07 AM
shyadam mikhan ehno monharef konan....yani vaghti zana ray etemad nayaran, ma o ahmadinejad nakhodagah brim tu ye daste va kamtar bhesh fohsh bdim
t | August 23, 2009 1:56 PM
انار جون از این پست گذشتی فقط خواستم بگم من این مدلی بهش نگاه نکرده بودم! حالا شاید بتونم اینجوری که میگی ببینمش و کمتر حرص بخورم ;)
ناتالي | August 24, 2009 3:36 AM
مگه این زنها کی هستند همو نهایی هستند که احمدی نژاد وامثالهم رو تربیت کردن اگر میخواهید بدونید این زنها چند مرد حلاجن وقراره چه گلی به سر امثال خودشون وزنان ایرانی بی پناه بزنند بهتره یه نگاهی به تربیت پسرهاشون بندازین تا بفهمین که این دیوار از ابتدا کج بناست که با وجود دوسه تا زن حمایتی احمدی نژاد صاف نمی شه چون این جور زنها احمدی نژاد رو حمایت میکنن وبه نوعی از جنس طالبانند
خودم | August 24, 2009 5:08 AM
خودم: اما هنوز کسی به طالبان زورش نرسیده که زن وزیر معرفی کنه. رسیده؟
anar | August 24, 2009 12:03 PM
قطعا نمیرسه چون طبیعت عقرب نیش زدنه, مردان تربیتی ودست پختی این زنان براشون فرقی نمیکنه سینه های مادراشون رو هم گاز میزنن در ضمن حکایت طالبان هم حکایت واعظان کین جلوه بر محراب ومنبر میکنند چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند به موقعش که تا حالا خیلی هم اتفاق افتاده تجاوز میکنن لواط میکنندو... چون مادراشون از جنس زنهای وزرای احمدی نژادی بودند وهستند
خودم | August 25, 2009 8:13 AM